torsdag den 30. juni 2011

Bannerannoncer runder 300 millioner kroner i 1. kvartal

Pressemeddelelse fra FDIM

Bannerannonceringen rundede for første gang nogensinde 300 millioner kroner i kvartalsomsætning i 1. kvartal 2011. Det var samtidig første gang i flere år, at 1. kvartal nåede en højere omsætning end i 4. kvartal året før. Det viser FDIMs Markedsstatistik for 1. kvartal 2011.

Danske onlinemedier satte ny rekord for 1. kvartal i bannerannoncering med en vækst på 21 procent sammenlignet med samme kvartal 2010 og rundede dermed de 300 millioner kroner. Samlet set steg omsætningen i onlineannoncering med 14 procent og fortsætter dermed den positive udvikling, der har været på markedet siden slutningen af 2009.


"Vi glæder os over den meget positive udvikling i en tid, hvor de finansielle markeder generelt stadig er præget af økonomisk usikkerhed. Væksten er en fortsættelse af tendensen med at flytte en større del af markedsføringen fra andre mediegrupper til onlinemedierne kombineret med optimisme i samfundet. F.eks er det glædeligt at jobannoncerne udviser en stor stigning. Samlet set er der grund til at forvente et nyt rekordår for onlinebranchen," udtaler Allan Sørensen, analysechef i FDIM.

Markedspladser, der dækker rubrikannoncemarkedet, telefonbøger på nettet, job m.m. steg 10 procent sammenlignet med 1. kvartal 2010 og nåede op på over 202 millioner kroner.

Betragtes kategorien Jobannoncer, der er en delmængde af Markedspladser, kan man se en vækst på over 23 procent, når man sammenligner de to kvartaler. Der blev omsat for over 66 millioner kroner jobannoncer på nettet i 1. kvartal.

FDIM opgør omsætningen på onlineannoncering hvert kvartal på baggrund af indberetninger fra FDIMs medlemmer. Søgeordsmarkedet opgøres samlet set kun på årsplan, da den største spiller på markedet, Google, ikke offentliggør tal for det danske marked.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Allan Sørensen, analysechef i FDIM,

Mail: as@fdim.dk
Mobil: 27 83 46 01